Elevene ved Frydenlund barneskole imponerte Åsunn Lyngedal da skoleåret startet

Stasjonsbasert veiledet lese- og skriveopplæring.

Åsunn møtte inspektørene Magnar Karlsen og Kirsti Torbergsen, rektor Stein Roar Jakobsen og lærer Nina Pettersen. I skolegården samlet forventningsfulle førsteklassinger seg til skolestarten kl. 11.

Åsunn møtte inspektørene Magnar Karlsen og Kirsti Torbergsen, rektor Stein Roar Jakobsen og lærer Nina Pettersen. I skolegården samlet forventningsfulle førsteklassinger seg til skolestarten kl. 11.

Stasjonsbasert veiledet lese- og skriveopplæring. Høres ikke så sprekt ut, men har skapt hverdagsmagi for barn ved Frydenlund barneskole. Nå kan alle lese og skrive til jul i første klasse, hvis de kan noe norsk før de starter. Elevene lærer raskere og blir tryggere og mer robuste. Alt vi ønsker at barn skal være, og viktig for at de skal finne sin plass i arbeidslivet som voksne.

«- Tidlig innsats for lesing, skriving og regning er avgjørende. Jeg hadde med meg denne måten å jobbe på da jeg kom som ny til Frydenlund barneskole i 2013» forteller lærer Nina Pettersen.

Stein Roar Jakobsen var en sjef som turte å prøve noe nytt og som så viktigheten av dette. Det hjelper ikke bare på læring, men betyr enormt for selvfølelsen til elevene og læringsmiljøet i klassen.

Elevene jobber på stasjoner med omkring fire elever på hver. Alle rullerer på å lede sin stasjon og oppgaven som skal gjøres der. De tar i bruk alle sanser, og gjør mye spennende som de knytter til bokstaver og tall. Metoden har nærmest gjort spesialundervisning overflødig. Bare på et par av stasjonene er det en lærer. Nina forteller at det gir læreren en god oversikt og aktiverer alle barna. Alle må snakke, delta og være aktive. Når de er aktive lærer de raskt, barn har en enorm kapasitet!

Stein Roar Jakobsen sier resultatene på de nasjonale prøvene har endret seg markant. «- for de yngste barna måler vi om de er over eller under «bekymringsgrensen». Og bare lærerne og skoleledelsen har tilgang til resultatene. Vi skal vite om det er behov for særlig innsats. Det er det nesten aldri etter at vi startet med dette i 2013. De gode resultatene har gjort at lærere på eldre trinn har tatt i bruk metodikken som vi startet å bruke i 1. klasse i 2013.

Åsunn Lyngedal hadde med seg Arbeiderpartiets skoleløft til møtet. En skrive-, lese og regnegaranti er en viktig del av denne. Det samme er flere nye lærere – 3000 på landsbasis – og en lærernorm. I møtet ble det understreket viktigheten av god skoleledelse og at ledelsen har mulighet til å drive pedagogisk utviklingsarbeid.

«– Tenk å kunne jobbe sammen med nasjonale kompetansemiljøer for å utvikle dette videre. Men det er det dessverre ikke midler til» drømmer rektor.

Flere skoler i Narvik kommune er interesserte i erfaringene ved Frydenlund barneskole og kommer for å lære. Nina Pettersen har også deltatt i andre skolers planleggingsdager for å lære bort.

«- Dette er så viktig at jeg etterlyser en nasjonal føring på at slik skal vi jobbe. Ta det med deg til Stortinget» var oppfordringen fra Nina.

- Kom tilbake og vær en dag sammen med oss i en klasse etter valget, var oppfordringen fra Stein Roar Jakobsen.

Jeg kommer til å ta den invitasjonen! Jeg er så heldig å ha fulgt tre egne barn gjennom grunnskolen. Jeg vet hvor viktig det er at ungene tidlig lærer å lese, skrive og regne. Engasjementet på Frydenlund barneskole imponerer. Og er nødvendig. Det å legge grunnlaget for robuste elever med godt arbeid i skolen er avgjørende for Norge sin mulighet til å skape verdier i framtida. Stasjonsbasert jobbing virker inkluderende, du trenger ikke ta noen ut selv om de har utfordringer i læresituasjonen. At alle skal med gjør ungenes hverdag bedre.